Followers MamaTisya

Monday, March 14, 2016

resepi Aiskrim Sumi ...cuaca panas mmg sedap ni !!!



dh rmi yg buat kn...dh kata viral sure rmi nk buat hehe
ni aritu dh blk gombak rmi yg ada...moh la buat rmi2 kn
aritu ms adik aku buat yg perisa choki choki & sangkaya
so yg sumi die blum wat cz abis sumi org borong kn
nasibaik time aku nk buat aritu ada sumi


resepi aku copy yg kt instagram ni je la
kalo tgk resepinye lebihkurang mcm resepi wat fruit cocktail
bezanya hanya utk bahan tepung custard & susu pekat je
tp aritu aku tambah gula ngan tepung jagung ...gula tu tambah sbb susu pekat dh tgal skit
so pandai2 la adjust nk bg sedap rasa eskrem korang
tp air aritu wat dlm 3 tin je



yg pink tu ltk pewarna merah...so jd la 2 color mcm dlm mangkuk tu
nk cpt sorg potong sumi, sorg tlg taung dlm plastik & sorg tlg ikat


tq mama tlg ikatkn...aku mmg xbrp tang nk ikat plastik eskrem tu hehe



aritu lebihkurang dlm 20 batang tk silap...so kita sejukkan dlu


dr ptg bdk2 ni tnya bila bole mkn eskrem
so lps maghrib dh merasa eskrem
ni blum keras sepenuhnya...tp bdk2 ni tk nyempat2 nk mkn


yg ni dh keras sbb mkn keesokkan harinya...
mmg sedap la nk2 cuaca panas skarang kn
cumanya nk membuat tu kemalasan hehe...
tp kalo ada dlm peti ais sure asyik dok ulang alik je kn


ni last aritu tgal 2 batang....tgh mlm layan eskrem....bila la nk buat lg...

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...